Je bent enthousiast over nieuwe vormen van organiseren. Je geeft ruimte en je vertrouwt op het gezonde verstand van je collega-medewerkers en dat gaat prima. Behalve laatst, toen móest je wel ingrijpen – er waren serieuze klachten, ze pakten het niet erg handig aan, het kwam al op de social media… dus toen ben je ertussen gesprongen. Wel balen dat je mensen nu weer in de afwachtstand zitten en naar jou kijken… Herken je dit wellicht in jouw organisatie?
Het is echt uitdagend, leiding geven aan meer eigenaarschap. Dat vraagt écht wat anders van het leiderschap van jou en je collega’s. In deze blog geef ik je de 5 belangrijkste tips.
- Houd feeling met wat er speelt
Ik kom veel managers en teamleiders tegen die hun teams meer ruimte geven, maar dan eigenlijk te ver weg zijn. Het team klaagt dat de manager onzichtbaar is geworden. Het is de kunst om ‘’op afroep beschikbaar’’ en benaderbaar te zijn. Verdiep je in de concrete uitdagingen van je collega’s, leer oprecht door te luisteren naar wat er speelt, zonder in de valkuil te vallen om te gaan zorgen. In verbinding blijven zonder dat je er te dicht op zit, dat is de kunst.
- Speel in op de mogelijkheden
De afgelopen 1,5 jaar hebben we geleerd dat we goed zijn om mee te bewegen met veranderingen. De kunst is om deze vaardigheid te blijven benutten, steeds nieuwsgierig te zijn op wat er aan mogelijkheden op je af komt. Zo is er in de zorg nu ontdekt dat bepaalde afspraken best online of telefonisch kunnen, wat voor de client en de zorgverlener handig is. Dit vraagt van jou dat je open blijft staan, nieuwsgierig naar wat er rondom de organisatie gebeurt, wat mogelijk interessante vernieuwing kan opleveren.
- Geef ruimte voor experimenteren
Ik vraag in lezingen altijd: wat is de meest belangrijke vaardigheden voor nieuw leiderschap? Dan komt bijna altijd naar voren: het stimuleren van leren en uitproberen. Biedt een veilige setting om nieuwe dingen uit te proberen, om te improviseren en te ontdekken. Je geeft rugdekking voor het experiment, fouten maken mag, áls je ervan leert. Organiseer daarbij een ritme van regelmatig evalueren, liefst met feedback van de client/klant. Daarmee zorg je voor een snelle leercurve. Gebruik creatieve methodieken, stimuleer het out of the box denken. Creëer ” proeftuintjes’ of pilots, om nieuwe werkwijzen of diensten uit te proberen, in een afgebakende setting.
- Maak expliciet waar je van bent
Is het voor jou helemaal helder wat je verantwoordelijkheden en mandaten zijn? En komt dat overeen met wat je doet? In veel organisaties is er een soort grijs gebied of gegroeide manier van doen: daarvoor moet je bij haar zijn. Zorg voor duidelijkheid wie waar van is: waar is de manager van, waar is het team van. Hoe duidelijker het is waar jij van bent (en níet van bent), hoe makkelijker anderen eigenaarschap kunnen pakken. Je kunt veel energie vrijmaken door deze helderheid te scheppen. Zeker als je aan het transformeren bent naar meer zelforganisatie, geeft deze duidelijkheid de noodzakelijke houvast voor collega’s, om eigenaarschap te nemen. En voor jezelf geeft het ook duidelijkheid! Ik onderscheid in mijn boek 7 rollen van de nieuwe leidinggevende. Daarbij is het heel belangrijk wat je niet of minder moet gaan doen: zoals inhoudelijke bemoeienis of besluitvorming (daar heb je hele goede professionals voor), conflicten tussen teams of afdelingen zelf beslechten en spreadsheet management.
- Houd jezelf in de gaten
De grootste valkuil is denken dat het vooral over anderen gaat. Maar transformeren naar meer eigenaarschap, daar ben jij een sleutelfactor in. Het gaat over jouw persoonlijke kwaliteit en impact, over jouw geloofwaardigheid en je raakbaarheid. Laat zien dat ook jij een nieuwe manier van doen te leren hebt, net als je collega’s. Je zult af en toe tóch nog ingrijpen of tóch inhoudelijk je stempel drukken, terwijl je dat achteraf beter niet had kunnen doen.
Leer op jezelf te reflecteren tijdens je acties en organiseer genoeg feedback voor jezelf. En leer om jezelf te resetten als je vernauwde blik hebt of ingeplugd bent. Daar zijn praktische methodes voor, die ik beschrijf in mijn boek.
Meer eigenaarschap en werkgeluk
Met deze tips stimuleer je eigenaarschap en creëer je meer werkgeluk voor jezelf en je collega’s. Ze lossen de knelpunten zelf op, pakken de ruimte die er is, terwijl jij daar met écht vertrouwen naar kunt kijken. Met elkaar groeien jullie naar een nieuwe manier van samen werken, om met elkaar te realiseren waar je voor staat. En het leuke is, je hoeft minder hard te werken om alles werkend te houden!