+31(0)6 21 277 130 info@corechange.nl

Goede leiders luisteren, maar hoe doe je dat?

 

Luister!

Waarom is het juist voor leiders zo belangrijk om te kunnen luisteren? Nou ja, luisteren is natuurlijk voor iedereen een goede eigenschap. Maar het kunnen luisteren komt je juist als leider enorm ten goede. Waar moet je dan naar luisteren?

Luister naar “zwakke signalen”

Als er iets fout gaat, is achteraf meestal wel te reconstrueren waar er al signalen waren dat dit er aan zat te komen. Het liep al niet zo lekker. Mensen probeerden hun onrust al te benoemen. Maar we zijn in onze resultaatgerichte wereld zo gericht op doorgaan, successen behalen, dat mensen die aangeven zich ergens zorgen over te maken, vaak worden weggezet als negatievelingen, die overal beren op de weg zien. Ik noem dit het “blije-eikel-syndroom”: elk bezwaar, elke zorg aan de kant schuiven met “Ach, dat komt wel goed”. En als je dat maar vaak genoeg doet, stoppen mensen vanzelf met het delen van hun zorgen.

Gebleken is dat organisaties waarin de leiders luisteren naar zwakke signalen, veel betere resultaten boeken dan organisaties die dat niet doen. Met een Onderbuik-op-Tafel-sessie helpt Adelante organisaties om dit te bewerkstelligen.

Luister naar je stakeholders

Als je mensen mee wilt krijgen, zul je naar ze moeten luisteren. Op het moment dat je als leider bereid bent je stakeholders (leveranciers, klanten, toezichthouders maar ook bijvoorbeeld omwonenden) serieus te nemen, verandert er iets in de relatie.

Ben je nieuwsgierig hoe je de relatie met je stakeholders op een andere manier in kunt vullen? Adelante kan je helpen met Stakeholderintegratie.

Luister naar de toekomst

Wil je een leider zijn die blijft herhalen wat hij uit het verleden kent? Of wil je een leider zijn die in staat is te luisteren naar waar de toekomst om vraagt?

Reden genoeg dus om als leider goed te leren luisteren. Maar hoe doe je dat nou? Alle praktische tips als “zet je telefoon uit” en “geef niet meteen je eigen mening” ken je wel. Maar er is meer dan dat.

Luisteren kan op vier niveaus:
Downloaden: je luistert alleen maar om te horen wat je al weet.
Feitelijk luisteren: je luistert naar de feiten, en dan met name naar de verschillen tussen wat jij vindt of weet en wat de ander zegt.
Empathisch luisteren: je verplaatst je in de ander en probeert datgene wat gezegd wordt vanuit dat perspectief te begrijpen.
Puur luisteren: je luistert vanuit het geheel.

Je krijgt de meeste informatie en de beste connectie als je op het derde of vierde niveau luistert. Met deze vier tips kun jij als leider ook op deze niveaus leren luisteren:

1. Laat los dat je je gelijk moet krijgen

Op het moment dat je je gelijk wilt halen kun je al niet meer echt geïnteresseerd luisteren naar de ander. Negen van de tien keer luisteren we om te kijken waar we een gat in een betoog kunnen schieten, waar we een haakje vinden om onze eigen mening te geven. STOP DAAR MEE!

2. Wees bereid om echt te horen wat de ander te zeggen heeft

Luister vanuit pure nieuwsgierigheid, luister zonder je eigen verhaal er tussen te plaatsen. Het Take Your Seat Mondo Zen traject kan je dit leren.

3. Verplaats je in de ander

Probeer je voor te stellen waaróm de ander zegt wat hij zegt, wat voor hem kennelijk zo belangrijk is. Trek als het ware het verhaal van de ander aan alsof het een jasje is wat je eens uitprobeert. Hoe voelt het, zit het lekker, hoe staat het je?

4. Benoem wat het verhaal van de ander met je doet

Wat voor gevoel krijg je erbij? Wat voor neiging krijg je ervan? Check eens of de ander dit ook zo ervaart. Als je echt open luistert kun je soms aanvoelen wat er bij de ander leeft. Door dit te benoemen versterk je de connectie.

Door deze vier tips toe te passen, kun je beter leren luisteren. Luisteren is een skill, die je ook echt moet oefenen.
Door jezelf te trainen in luisteren op een dieper niveau, word je een effectievere leider. Je bent beter in staat de signalen op te pikken die van belang zijn, of die nou uit je eigen organisatie komen, van je stakeholders of uit de markt.

Wat zou voor jou de belangrijkste stap zijn om beter te gaan luisteren? Laat het hieronder weten!

Deel
Laat een reactie achter