Ieder team heeft zo af en toe even wat onderhoud nodig om goed samen te kunnen werken, zeker wanneer de organisatie in verandering is. CoreChange begeleidt management teams die verder willen komen. Met een aanpak die onder andere gebruik maakt van Theory U en Deep Democracy komen de onderliggende patronen in je managementteam aan de oppervlakte en wordt blijvende transformatie gecreëerd.
Desgewenst gebruiken we een test om de verschillende drijfveren of mindsets in het team bespreekbaar te maken. We gebruiken hiervoor o.a. de door ons ontwikkelde RO Mindsetscan.
Voorbeelden van teamtrajecten:
- Een grote organisatie in de zorg kreeg een nieuwe bestuurder die zag dat de organisatie in de huidige vorm ten dode opgeschreven was. De andere directieleden waren hier nog niet van overtuigd. In een aantal sessies werd de sense of urgency door iedereen ervaren. Bovendien werd helder waardoor veranderplannen tot dan toe nooit tot verandering geleid hadden. De directie kon weer verder met nieuwe vaardigheden en inzichten. Er kwam ruimte om te experimenteren met nieuwe vormen van organiseren.
- Het MT van een regionale Kinderopvang organisatie wil slagvaardiger werken. Door overnames in de organisatie gegroeid, maar er is nog te weinig één taal in de organisatie en ook in processen zijn nog veel verschillen. Het MT, bestaande uit locatiemanagers, directie en staf, vergadert veel en niet altijd even effectief. CoreChange heeft in een tweetal sessies helderheid gecreëerd in de verschillende eind-verantwoordelijkheden en een nieuwe wijze van werken vanuit verantwoordelijkheden geïntroduceerd. De onderstroom binnen het MT, waarin de oude posities en bloedgroepen nog voelbaar waren, is geëvalueerd. De samenwerking in het MT is weer fris en energiek geworden, met goede uitstraling naar de teams.
- Het Management team van adviesbureau Antea (Businesslijn Ruimte) had de wens om de silo’s te doorbreken, om meer in samenhang de klant te bedienen. Nu werden de klanten bedient door verschillende specialistische teams, waardoor kruisbestuiving en cross-selling achter bleven. Wij hebben het MT begeleid in het beter begrijpen van elkaars drijfveren en manieren van doen. Actuele hot issues zijn openlijk besproken en er zijn knopen doorgehakt, waardoor er nu meer integrale klantbenadering plaatsvindt.
Henri Deelstra (Directeur Businesslijn Directeur Ruimte):
“Toon zet vanuit zijn vakmanschap een natuurlijk gezag neer in het begeleiden van onze strategische heisessie. Hij geeft alleen wat hoognodige achtergrond en koppelt dat ter plekke aan wat er gebeurt op het vlak van interactie. Hij bewaakt het doel van de sessie. Zijn heldere en directe feedback op groepsniveau en persoonlijk tips geeft hij op een afgewogen manier. Het was een sessie met impact.
Lees meer over onze aanpak hier.